Filmen met kinderen

Marketing Madheads wilde beeldmateriaal gebruiken tijdens presentaties. Het oorspronkelijke concept was om de deelnemers aan de presentaties een spiegel voor te houden en te laten zien hoe de toekomst, met name kinderen, tegenwoordig omgaan met mobiele telefoons en sociale media.

Het concept was geïnspireerd op het vroegere televisieprogramma “Praatjesmakers”, waarin presentator Jochem van Gelder vermakelijke verhalen uit kinderen probeerde te krijgen. In deze context draaiden de verhalen specifiek om marketing, telefoongebruik en sociale media.

Hoewel er van tevoren vragen waren opgesteld, blijft de reactie van kinderen altijd onvoorspelbaar, gelukkig maar. Gedurende vier uur heb ik vier verschillende kinderen vragen gesteld en hen gevraagd om op internet naar informatie te zoeken. Het doel was om 5 tot 10 minuten aan bruikbaar en boeiend beeldmateriaal te verzamelen, maar uiteindelijk bleek dit het dubbele te zijn. Helaas kon de helft hiervan niet worden gebruikt. Alleen het beste materiaal is uiteindelijk opgenomen in de presentatie.

Desalniettemin hebben de ouders (en grootouders) van de kinderen met veel plezier naar de overige beelden gekeken.

Een korte video van het project is hieronder te bekijken. Het viel op dat oudere bekende figuren (zoals Gerard Joling, Bassie en Adriaan en Samson en Gert) voor de jongere generatie weinig betekenen. Of zoals zij het zeggen: ”Wij kijken niet naar bejaarden”. Zie voor de beelden hieronder.